Förklaringar av ledtrådar på En Säl på Vift

FÖR 10 POÄNG:

Våran stad är såklart en huvudstad som dessutom ligger på ett folks alldeles egna land, som sig brukligt är. I vår stad hittar du nötkreatur med skrivkunskaper, var så säkra..

Folks egna land=Danernas Mark
Nötkreatur med skrivkunskaper=Co-pen-hagen

För 8 poäng:

Om ni nyss har köpt båt kan ett besök i våran stad vara mödan värd. En vandring i staden kan göra att du känner dig helt fri i tanke och själ, om du går rätt, och kanske om du är i resartagen blir din vistelse i vårt land ovanligt förgylld (om du nu inte redan bor där då asså).

Nyss köpt en båt= Köp (då) en hamn
Fri i tanke och själ=Christiania
Förgylld=Jylland

Med det sagt För 6 poäng:

Om du vill veta hur det är att leva under havsnivå ska du åka hit och ställa frågan, även fast du inte bör förvänta dig ett svar.
Som en stad med öppen kust, är det relativt blåsigt här året om. Och om ni inte fattade vad som förgyller landet vi befinner oss i så kan ni förvänta er skäll..

..under havsnivå och ställa frågan=Den lille havsfru står ju staty här
Förgyller=Jylland
Skäll=Själland

För 3 poäng:
Äh jag vette fan asså. Jag kan inte tänka när jag lyssnar på Metallica-trummisens taktfasta "dunk dunk dunk dunk". Eftersom jag inte kommer på någon bra ledtråd på 3 poäng så ni får nöja er med vad ni har.

Trummisen=Lars Ullrich (ifrån Köpenhamn)

Tadaaaaa

// Sälen som ska hålla grodbendansen borta från hans bröllop

Kommentarer
Postat av: mimmi

Yes. Passa dig grodan.

2010-01-14 @ 00:06:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0