Angående gravida smått invalida målvakter

Eller så kan vi kalla dem för dammålvakter. I sporten damfotboll finns det en detalj som skiljer sig enormt ifrån sporten fotboll och det är målvakterna.

Jag satt och tittade på söndagens sport i tv4 men var tvungen att gå från tv:n. Först skrattade jag. Sen fick jag panik och hoppade lite upp och ner. Sen satte jag mig och skrev de här raderna. För att se om mina åsikter är helt fel eller om det finns någon vettig människa därute som håller med mig.

"Sämst får stå" alternativt "Tjockast får stå" anammades ofta i knattefotbollen. Detta tänk måste följt med upp i åldrarna inom damfotbollen för jag kan ärligt säga att jag aldrig sett en bra kvinnlig målvakt. En halvbra sådan är Nadine Angerer men det är bara för att alla andra är så usla i jämförelse.

Nu kan kvinnors fysiska attribut säkert ha en del med saken att göra. Bröst och massa annat tjafs i vägen. Breda höfter borde täcka mer men får bara till följd att alla beter sig som orörliga kossor. Kvinnor och män har absolut helt klart olika förutsättningar rent fysiskt men en del av de här mål-"vakterna" skulle ha svårt för att hindra en badboll att sparkas in i ett innebandymål.

Här ovanför har jag skilt på "Fotboll" och "Damfotboll" men det här är ingen jämförelse mellan manliga och kvinnliga målvakter. Det är omöjligt att jämföra könen rakt av. Det jag ville säga var att damfotbollsmålvakter är usla utan någon jämförelse med fotbollsmålvakter. De är usla i jämförelse med de utespelare de möter. De är usla i jämförelse med de enkla bollar som lobbas in var och varannan match. De är usla i jämförelse med den tid de lägger ner på träning. De är usla i jämförelse med de pengar en del av dem tjänar.

De är usla.

Sådär. Nu fick jag avreagera mig lite. Troligtvis håller många kvinnliga läsare inte med. Det skiter jag fullständigt i. Eller nej! Förresten; Ni som inte håller med kan dra åt helvete och vet inte ett skit om fotboll eller damfotboll.

/ Jonas



Jag applåderar detta tilltag då jag själv var med om tv-berr förra veckan i Italien och lyckades hitta lite fotboll... trodde jag i 1 sekund tills jag insåg att det var DAMfotboll som visades

Det var iallafall landskamp och det var Em-slutspel och det var meningen att man ska sätta sig ner och få titta på bra fotboll när dem bästa i världen mäter krafter med varandra. Så är kanske också fallet, men det bästa som presterades var helt otroligt pinsamt jättedåligt. Jag satt och skämdes och tro mig (nu är jag absolut inte bra på fotboll, jag gör misstag och jag platsar knappt i random korplag) verkligen alla damspelare är så horribelt dåliga alltihopa (undantaget 1-3 stycken.. kanske)

Jag hade en diskussion för några år sen om skillnaden damspelare och fotbollspelare (för så är det ju, vissa spelar fotboll medan andra bara är damer.. och gör någon imitation av spel) där jag försökte poängtera hur jävla stor skillnaden var och hur sjukt dåliga damspelare är. Men det behövs ingen diskussion inser jag, bara kolla på fakta (hämtat från wikipedia):

Negativa egenskaper
* Damfotbollsspelare kan verkligen inte skjuta eller passa

* Exremt få av Tjejerna har någon spelförståelse,(om någon)fast jag kan ha fel. Men spelförståelsen kan tydligen inte omsättas i praktiken om så är fallet

* Målvakterna, jisses.. Men det ämnet avhandlar ju Jonas så bra här ovan

* Dem kan tydligen inte tränas till att bli bra. Är det kanske tränarnas fel i grund och botten?

Positiva egenskaper
* Dem kämpar och kan springa mycket

Kul fotboll att kolla på eller hur? Detta hindrar inte mig från att kolla om Sverige spelar i ett slutspel någon sommar. Men det gör jag ju också om vi hade haft ett medaljhopp i höjdhopp, sjukamp eller 100 meter häck. Sporter som jag aldrig skulle kolla på om det inte vore för den svenska framgången.

Finns det någon därute än jag som har hört Kåmark kommentera på tv4sport och säga:
 "Ååh vilket bra skott", "Oj oj oj vilket mål" eller "Fantastisk räddning" och tänkt att om det där hade hänt i en match med riktiga fotbollsspelare hade tongångarna varit:
"Ja han får inte alls någon träff på bollen", "Vad håller målvakten på med? Släppa det där skottet, vilken tavla asså" eller "Ja släpper han in det skottet ska han nog inte hålla på med fotboll"

Slutsats:
Damfotboll förtjänar givetvis också att få utspelas. Tomteverkstan kommer dock aldrig, aldrig nånsin uppskatta den pga  dess uselhet. Om nu någon kan det vill säga?

// Sälen


Kommentarer
Postat av: elin

Inte för att wikepedia inte är allsmäktigt. Men Ralleb, trots att jag lagt fotbollen på hyllan skulle jag gärna krossa dig i en internmatch. Vilken dag som helst i veckan. Kan nog bli kul, eftersom jag varken kan skjuta eller passa, och du knappt platsar i random korplag.

2009-09-13 @ 21:21:16
URL: http://herregudrunn.blogg.se/
Postat av: Anonym

1 mot 1 tar ingen mig. Sorry

2009-09-13 @ 21:23:25
Postat av: Sälen

1 mot 1 tar ingen mig. Sorry

2009-09-13 @ 21:24:00
Postat av: Jonas

Den här matchen vill jag se! När går den av stapeln?

2009-09-13 @ 22:05:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0