Dagens föreläsning med Jonas

Dagens föreläsning handlade om psykopatologi, eller psykiska störningar för den oinvigde.

Psykiska störningar kan yttra sig i en mängd olika former. Vi snackar ätstörningar, fobier, schizofreni, multipla personligheter, depression, yada yada bla bla det var inte det som var det intressanta.

Det intressanta diskussionen om hos vem bevisbördan ligger och vad som anses som normalt?

Jag anser mig själv vara normal. Jag ligger säkert någonstans i mitten av en normalfördelad kurva över befolkningen när det gäller både IQ, social och fysisk förmåga (Jag vill gärna tro det iaf). Däremot anser jag att 75% av befolkningen är idioter med en felmarginal på några procent.

25% kvar alltså.

10% av dessa är säkerligen inte några jag skulle tycka om ändå. Av resterande 15% kanske jag anser 5 vara värdiga mitt fulla intresse. Känn er träffade om ni är en av 30 000 000 människor jag potentiellt bryr mig om.

Nu kom jag ifrån ämnet lite. Det här blev visst bara svammel. Det jag ville ha sagt var bara:

"Det är ni som är dom konstiga, det är Tomteverkstan som är normala"

- Nästan exakt citerat J. Thåström

/ Jonas

Kommentarer
Postat av: Sälen

Så många matematiska fel i denna bloggning, men jag låter det slida. För den här gången

2009-10-14 @ 20:42:31
Postat av: Stefan

Du kan va normal!



För övrigt, vad är det för skillnad på schizofreni och multipla personligheter?

2009-10-14 @ 21:45:40
Postat av: Jonas

Det frågades på föreläsningen. En schizofren behöver inte ha multipla personligheter tydligen. Multipla personligheter är mer tydligt uppdelat eller nåt. Lyssnade inte så noga. Ungefär som vanligt.

2009-10-14 @ 22:55:44
Postat av: Stefan

haha du sitter då på tentan, tittar på frågan...å så kommer det ett typiskt Jonas-nää å sen går du hem. Prova med lappen i skon, nu är det ju skitsamma om du blir avstängd.

2009-10-15 @ 16:53:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0