U,S and A

Dags att ta tag i mitt hedersuppdrag som Verkstans utsände på andra sidan Atlanten.

Jag har alltså på något vis hamnat i vad amerikanerna sjävla väljer att kalla "The American Heartland" (för de flesta icke-amerkaner synonymt med rednecks och white-trash) - Kansas! närmare bestämt Wichita.

För att förstå lite bättre vad det innebär så får vi gå tillbaka några veckor tills då jag fortfarande befann mig i Sverige, på ambassaden i Stockholm för att söka visum. Personen som då skulle avgöra min framtid frågade om jag varit i USA tidigare, vilket jag inte har, och det svaret ledde till ett lite snett, hånfullt leende ackompanjerat av kommentaren "then why the hell are you going to Wichita, Kansas?". Han gjorde sedan jämförelsen att om en amerikan åkte till Sverige för första gången så skulle han åka till en liten röd stuga med vita knutar i Värmland och stanna där i 5 månader.

Det visade sig dock vara lite överdrivet då det trots allt är en stad med ca 550 000 invånare vilket förstås betyder att man kan göra en hel del roliga saker och att det finns alla möljiga typer av människor.

Så vad är då mina första intryck av detta omtalade land? Jo det tänkte jag försöka klargöra genom att svara på några av de frågor jag själv hade och tyckte kändes relevanta innan jag kom hit.

Folk i det här landet är sanslöst onyttiga människor, det är endast utbytesstudenter som jag själv som inte har bil, fullkorn finns inte på kartan och det finns inget en amerikan inte kan fritera. Jag vet att det här för de flesta av er kan låta osannolikt, men Jonas hade nog ansetts vara "in good shape" så att säga

Det finns gott om white trash i Kansas, dock inte så farligt på skolan som präglas av asiater inkl. indier i mängder. Men efter ett besök på Wal-mart (som är precis så stort som man kan föreställa sig o sen lite större ändå) så vet jag precis vad som karaktäriserar detta "folkslag"

På alla fester så dricker man ur röda plastmuggar, precis som man ser i alla filmer, och det var en så fantastisk känlsa att få göra detta första gången häromdan att jag faktiskt njöt av att dricka BUD Light.  Sidetrack riktat lite extra till Gurra som ständigt drog sitt skämt om likheten mellan Budweiser och sex i kanot under mexicoresan - Budweiser smakar nästan Guinness efter ett par BUD Light.

Det vi svenskar kallar publikfest och läktarkultur kräver omprövning efter att ha vart på collegebasket i USA. För att förtydliga vad jag menar ska jag försöka filma detta fenomen nån gång framöver. Men bara det faktum att det är en hel jävla orkester, med allt vad det innebär, som spelar "Zombie nation" och "Mortal combat-theme sången" i avblåsningarna säger väl endel.

Folk här är i regel fruktansvärt trevliga och hjälpsamma, nästintill så trevliga att den känns ytligt och att deras ständiga hälsningsfraser och ursäkter känns som nåt de bara säger av sig självt - men faan hellre de än att de hade vart dryga.

Folk här gillar att bowla och det finns bowling-alleys i stort sett överallt. Konceptet ölbowling existerar inte däremot har dom bowlingöl.



Ovan nämnda analyser kanske inte kommer som en stor chock för de flesta (möjligen med undantag för delen om kroppshyddor i relation till Jonas) och det är inte heller några direkta avslöjanden. Dessa kommer antagligen senare när jag gjort fler intressanta upptäckter och jag planerar även att ha en liten fråge-session när jag fått lite mer kött på benen.

MEN - för att trots allt sköta mitt uppdrag som en somewhat grävande journalist så kommer här ett avslöjande som i alla fall gjorde mig helt förstummad och en liten del av mig dog.. är ni beredda?.....





wait for it......  





Maryland cookies är en bluff! Inte ens i Maryland finns något som heter Maryland-cookies.




(stäng munnen Jonas)


So long suckers!

/ Ville the Corre in Wichita,KS

Kommentarer
Postat av: Sälen

Jag märker här att vi sände helt rätt man över atlanten för att gräva guld i Usa. En hel del Guldkorn redan i första inlägget.



Ville the Korre är en succé

2009-01-27 @ 13:57:34
Postat av: Jonas

Uppskattade också inlägget trots ständiga hån om min kroppsliga storhet. Hoppas läsarna också uppskattar allmänbildningen och jag ska fan sluta köpa Maryland Cookies! Jävla fusk.

2009-01-27 @ 16:17:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0