Dansk grogg

Under en födelsedagsfika i helgen med delar av släkten serverades det citronläsk. Eller Citronvand som det heter på danska.



Min farmor var med vid fikat och hyllade denna läsk från hennes hemland.

Farmor: Det här är riktig dricka, mycket bättre än det som finns i Sverige.

Jonas: Jaha.

Farmor: Ja, jag brukar släppa ner en snaps i glaset så blir det en grogg.

Jonas: Jasså du?

Farmor: Jonas, det är mycket bättre att dricka sprit med dansk dricka!

Så fick jag lära mig att Citronvand är det ultimata groggvirket. Jag lade till det i min "Farmor tipsar om bra grejer att blanda med sprit"-lista som påbörjades när jag var 16.

Där står nu att läsa:

Citronvand
Jokk Bärdryck 

/ Jonas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0