Att resa bakåt i tiden

Igår var min morfar här på besök. Han hade med sig en pärm som det stog "DU och WW" på. WW stod visst för Wennergren-Williams, men det var inte det intressanta märkligt nog. Det var det som fanns i pärmen som var det intressanta, nämligen hans släktforskning av en speciell gren i släkten.
Lite stolt är jag också över att man inte får byta efternamn till det Sälen innehar annat än genom giftermål eftersom det är skyddat av lag. 

Innehållet i pärmen handlade om diverse knektar som tjänstgjort, och som det nu slår mig att alla i just det ledet han följt och ingår i har tjänstgjort, vid något regemente eller iallafall gjort lumpen. Tills jag och bror ralle kom in i bilden vill säga. Trist tradition att bryta.

Iallafall fanns det en hel del svartvita bilder på folk som har levt och dött. Det fanns bilder på mamma och morfar när dem var små och helt plötsligt inser man att "shit pommes frites, jag ska ju med bli gammal och dödas brutalt av invaderande utomjordingar". Läskigt att se att en del var väldigt lika en själv, även ifall det nu inte fanns någon som var lik mig men dock min bror ralle. Dem här adoptivryktena som bror ralle sa fanns om mitt ursprung börjar ta fart igen.. eller?

Roligt anekdoter från samlingen:
Peter Rask som föddes 1787 blev döv och drunknade i en sjö efter avskedet från regementet
Det fanns en kille, hmm snarare min morfars farfar hette Gustav Ferdinand, jag sitter hellre här liksom!!
Folk dog oftare förr

Lite svårläsligt är det också, vimmerbyska på hög nivå. Såhär kunde man läsa:
"Där fanns Brunnstorget brunn mä'kar å' där vatte' di köna. Dä' fanns e' långer stång mä' å' dän hadde e' vog där di hank ett träämmre' å' to' vatten. Dä' va' för hele bynn å' där to's vattnet te hushållet. Där träff'tes fruntimmer'a om daga', ungdommer'a ôm kvälla' å' gubba' ôm söndaga"

Detta är min morfars pappa, visst är han lik dig mr b?

Nu hittar jag iofs ingen bra bild på bror ralle på datorn. Så ni som inte känner han eller vet hur han ser ut kan ju skita på sig istället eftersom denna bilden inte ger er nåt.
Till er andra, bortse från ögonen och ni har en bror ralle framför er? Iallafall en som är stöpt i samma gjuteri?

// Sälen


Kommentarer
Postat av: Camme

Oh jäkla va likt!, fast er morfars far hade symetriska öron. Otroligt.

2009-02-26 @ 14:49:06
URL: http://cammomill.blogg.se/
Postat av: Anonym

Likheten finns ju verkligen!

2009-02-26 @ 17:13:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0