Ett förändrat landskap - Humor?

Följande text är inte fakta. Texten är skriven helt ur min (och troligtvis Sälens) synvinkel och är inte det minsta objektiv. Det är bara en text om humor sett ur mitt (bloggens) perspektiv. Troligtvis kommer få av våra läsare orka sig igenom den. Men som en god vän ofta uttrycker det: "Skitsamma!"


Jag skriver det här inlägget av en väldigt enkel anledning. Jag vill förklara för de som inte har förstår sig på vår blogg vad allt handlar om.

Vår blogg skapades i uttråkning. En uttråkning som vi själva står bakom. Vi skulle kunnat skaffa andra hobbys, skaffat fler jobb eller blivit religiösa men det gjorde vi inte. Vi skapade en blogg. Av uttråkning.

Men målet med bloggen var naturligtvis inte att tråka ut. Förresten, vi hade nog inget klart mål mer än att vi ville visa folk vad vi ansåg var alldeles förträffligt roligt och förträffligt tråkigt. Till vår hjälp hade vi en hel påse med ironi, överdrifter, underdrifter, hån och diverse fula ord. Även om påsen så sakteliga börjar tömmas hittar vi då och då små godbitar i påsens botten.

I början av 90-talet hände något med svensk humor. Ironin gjorde sitt intåg på allvar och just i denna tid växte Sälen och Jonas upp (ni som inte sett Henrik Schyferts show "The 90´s - ett försvarstal" borde genast göra detta). Det var Killing Gäng hit och Killing Gäng dit. I början av 00-talet fick vi också liknande humorinslag som HippHipp och diverse andra humorgrupper som alla parodiserade och ironiserade över personer och sociala fenomen. Nyligen kulminerade den "elaka humorn" med att Alex Schulman lade ner sin elaka blogg men vi roas fortfarande av det inte helt rumsrena och på gränsen till efterblivna.

Det finns en stor skillnad på hur olika åldersgrupper har tagit till sig detta humorinslag. Jag vill egentligen inte dela in åldersgrupperna i fack eftersom jag med egna ögon sett "äldre" människor både roas av och roa med hjälp av "modern humor".

Om man ändå tvingas dela in åldersgrupperna så kan man ganska lätt säga att människor födda tidigare än 1975 (allt efter egna väldigt oakademiska undersökningar) inte förstår sig på ironi. Detta gäller även kvinnor (också egen undersökning). Således förstår sig äldre kvinnor på ironi sämst av alla.

Ironi, säger ni, det är ju inte samma sak som att vara elak?!

Nej, säger jag, det är inte samma sak och man kan vara ironisk utan att vara elak, men enligt min teori (återigen egna åsikter, inte det minsta objektivt) så kom ironin fram samtidigt som humorn blev råare och elakare vilket har skapat närmast en egen subkultur där ungdomar (vi) gjort den elaka ironiska humorn till en del av vår vardag. Denna subkultur har äldre generationer helt missat. Även om skämten är råa, plumpa, och ofta direkt elaka har de (vi) som presenterar skämten ändå vettiga åsikter och jag skulle vilja påstå att mina närmsta vänner, som också är de som gillar denna humorn mest, också är de jag känner som har högst moral och kan stå rakryggade. Deras människosyn är trots deras humor väldigt vettig. 

Detta till skillnad från vissa humorlösa rörelser som arbetar med religionen som sköld men som bakom fasaden döljer en människosyn som närmast kan liknas vid fascistisk (bara en parentes, inget som har direkt med saken att göra, tycker bara det är kul att nämna religion i allmänhet och sekter i synnerhet. Hoppas någon tog illa vid sig.).


Sammanfattningsvis skulle man kunna säga så här:


Vi är barn av vår tid. Uppväxta med ett informationsflöde som inte ens är i närheten av vad det var för 50, 25 eller ens 10 år sedan. Den som inte vill behöver inte läsa. Den som ändå läser och upprörs kan kommentera eller håna tillbaka. Ordvalen i vår blogg står vi för även om det inte är samma ord vi väljer när vi inte bloggar eller umgås med utomstående. Vi väljer vår personlighet efter vilken omgivning vi befinner oss i. Vi har på oss olika masker i olika sammanhang. Personlighet, efter det latinska "persona", som betyder mask eller roll. 

På bloggen har vi en mask. I verkligheten flertalet andra. Vi är inte ett med bloggen även om vår humor avspeglas här. Vår humor är en liten del i vår personlighet. En störande del tycker somliga, men likväl en del av oss som vi står för. Samtidigt som vi skriver fitta, kuk och andra hemskheter hånar vi varandra och oss själva. Vi ironiserar över vår egen nördighet. Vi skryter om vår egen förträfflighet och upprörs över alla andras dumhet.

Vi fortsätter att blogga en liten stund till. Ni ungefär 6 miljarder som tycker att vi är tråkiga och efterblivna, eller rent av dåliga människor, behöver inte läsa en enda rad till. Om ni nu inte vill läsa sida upp och sida ner, förfasa er och sedan tänka "Vilka hemska människor de är Jonas och Sälen, men jag gillar han den fules skägg är det Sälen?".

Fridens liljor

/ Jonas

Kommentarer
Postat av: Mimmi

Briljant Jonas!(stående ovationer)

2010-03-22 @ 00:18:52
Postat av: Sälen

Den här texten hade jag velat skriva. Men så länge kan jag inte behålla koncentrationen.



Mitt sätt att reagera hade varit att kissa i snön, ta en bild på det, lagt upp här på verkstan och skrivit "EAT THIS" som underrubrik

2010-03-22 @ 00:34:19
Postat av: Millan

Läser, nickar, instämmer, och tänker: bästa Jonas.

2010-03-22 @ 00:44:02
Postat av: Jönsson

Nästan så du borde skriva ut texten, rama in den och sätta upp på väggen!! Mycket väl valda ord och jag förstår att sälen är lite avis...

2010-03-22 @ 00:46:30
Postat av: Patrik

"Vi har på oss olika masker i olika sammanhang. Personlighet, efter det latinska "persona", som betyder mask eller roll." - varför känner jag igen det från en mintgrön tråkig bok? Är det dina egna ord Jon-as?

2010-03-22 @ 11:02:28
Postat av: Jonas

Bekantat mig lite ytterligare med Jungs masker i psykologiskurser. Men du har nog rätt. Kommunikationskursen innehöll nog ett kapitel personlighet. Du kan va en mask!

2010-03-22 @ 11:23:01
Postat av: Patrik

Nej men jag vet vem som är en mask

2010-03-22 @ 22:24:04
Postat av: Madre

Jag är en kvinna född -70 och mitt FÖRNAMN är ironi. Är jag ett undantag från regeln?



/Orolig (men fortfarande ironisk på ett COOLT sätt).

2010-03-24 @ 21:35:00
Postat av: Jonas

Det finns som tur är undantag. Ni borde dock vara fridlysta.

2010-03-25 @ 14:45:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0