Super Bowl-Sunday & Thirsty Thursday..

Då var det återigen dags att avlägga en rapport från staterna.

Det har hänt en hel del sedan senaste avhandlingen, dock kanske inte så många sjuka upptäckter som man kanske hoppats på.

För att börja med den kanske största händelsen, så var det ju som ni säkert alla vet Super Bowl häromdan. Intresset för detta spektakel, för ett spektakel är vad det är, visste man ju skulle va stort, men lik förbannat blir man ju smått överraskad.

Det kan tilläggas att jag alltså bor i en stat som inte har något NFL-lag, går på en skola som inte har något am fotbollslag, och det NFL lag som geografiskt sett ligger närmast är helt jävla bedrövliga (KC Chiefs). Det var alltså endast ett fåtal av alla som bor här där jag bor vars favoritlag faktiskt spelade.

Men det som var mest överraskande var att här där intresset för lagen som spelar själva matchen inte är så stort så är det ju ändå så mycke annat som gör det så speciellt. Bara det faktum att dom sänder dagligen från arenan hela sista veckan innan matchen säger ju endel. Jag kollade på matchen ett av våra uppehållsrum. Vi var väl runt 50 stycken som mest, varav kanske 3 Steelers fans, 1 Cardinals fan och 46 st som höll på Cardinals för att dom var underdog.

Ni som såg matchen vet att det var ganska spännande och svängde endel på slutet vilket gjorde att det var ett jävla liv i ovan nämnda uppehållsrum. Här kommer dock en av de första sakerna som fascinerade mig in. Trots att i stort sett alla amerikaner är experter enligt egen utsago och därför kommenterar ganska mycket hela tiden så var det några tillfällen då alla var helt tysta. Det var under de omtalade reklamerna! ALLA var tysta och lyssnade på dessa reklamer som företagen alltså betalar hutlösa priser för att få visa upp för första gången under Super Bowl.
Det var naturligtvis upplyftande för en ensam svensk att se BUD Lights omtalade reklam där Conan O'Brien gör en homoerotisk reklam som var riktad enbart till Sverige...
Nästa fascinerande sak var all förtäring. Det är ju lite tradition att äta Chicken Wings till fotboll i allmänhet här och Super Bowl är naturligtvis inget undantag, snarare tvärtom. Och jävlar att det åts Chicken Wings. Kan dock inte klandra amerikanerna för detta för pizza o dylikt i all ära, men godare snabbmat till öl o idrott finns nog inte! Skall inte bli allt för långrandig vad gäller maten då detta kommer analyseras närmare senare.
Slutsatsen jag alltså försöker komma till här är att även om jag tidigare kollat på Super Bowl hemma i Sverige så är det en helt annan grej att faktiskt se det här då det är ett spektakel utan dess like med alla reklamfilmer, pre-game program - och klassiska Chicken Wings!

Den andra  trevliga upptäckten jag gjort inträffade så sent som igår.
Jag har konstaterat att staten Kansas är i USA precis vad Jönköping anses vara i Sverige - Lilla Jerusalem. Det är mycket vanligt att man stöter på kristna människor i min ålder som t.ex inte dricker, inte röker, inte svär, aldrig säger "Oh my God" då det är att missbruka herrens namn och ja ni fattar poängen. Det i sig är inget som stör mig, även om det får en att tänka en gång extra innan traskar runt i korridoren i en t-shirt med Jesus som fotbollsmålvakt omringad av texten "JESUS SAVES"

Inte smartaste klädvalet att gå till skolan i
Inte smart klädval när man går till skolan här.

Som tur är får man väl ändå säga finns det också en hel del undantag. Men hjälp av dessa undantagsfall har jag konstaterat att det inte alls är omöjligt att införa liknande traditioner som vi studenter har i Sverige, festa mitt i veckan med andra ord. Finns dessutom ett utmärkt begrepp för detta fenomen som ni kanske listat ut vad det här laget.. just det.. Thirsty Thursday!

Tror det får räcka för den här gången, trots brist på avslöjanden i klass med Maryland-skandalen, men hoppas kunna leverera fler upptäckter nästa gång!


So long suckers!

/ Ville the Corre, Wichita KS

Kommentarer
Postat av: Jonas

Ville levererar klassinlägg i vanlig ordning! Bra där!

2009-02-07 @ 00:03:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0