Läs ej! Ekonomi-teoretisk smörja

Veckans största nyhet har nog varit statens räddningsaktion för svensk bilindustri.

Visst kan vi rädda industrin för stunden med åtgärdspaket, jodå. Men vi skjuter ju bara problemen framför oss. Sverige har för längesedan (eller iaf för en stund sedan) slutat att vara ett industriland. Vi ska inte stå och banka på plåt i någon större utrstäckning. Vi har inte medel att konkurrera med lågavlönade långbortistan-länder.

Jag är medveten om att vi kanske inte kommer få någon större debatt om detta på tomteverkstan. Läsarna får ursäkta men jag har inte jättehöga tankar om er kunskap i nationalekonomi. Därmed inte sagt att jag har höga tankar om min egen kunskap heller.

Har ni hört talas om någon som kallas komparativa fördelar? Enkelt förklarat så produceras de varor som man är bäst på relativt de andra varor man själv skulle kunna producera. Ett enkelt exempel: Vi har två länder. Vi har två varor. Även om det ena landet är bättre i produktion av båda varorna så tjänar de på att dela upp produktionen.

Kapish? Inte? Var tvungen att få ut skiten någonstans. Nu vet ni vad jag har tänkt på i veckan. det, studsbollars förträfflighet och smörgåstårta har jag tänkt på mest i veckan. Fan vad längesedan det var man åt smörgåstårta.

/ Jonas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0